20. mars 2018
Konfirmasjon
Foreldrene mine tvinger meg til å konfirmere meg kristelig, selv om jeg er veldig imot det og ikke er kristen i det hele tatt, og vil konfirmere meg borgerlig. Er det noe jeg kan gjøre, eller noe som står i lovene, som kan hindre meg i å måtte konfirmere meg kristelig?

Tema: Religion
Hei,
Takk for spørsmålet ditt.
I Norge har barn religionsfrihet. Det betyr at du selv kan velge hva du vil tro på. Før du fyller 15 så har foreldrene dine rett til å veilede deg og bestemme hvilken religion du skal lære om. De kan likevel ikke tvinge deg til å tro på noe du ikke ønsker.
Når du har fylt 15 år har du full frihet i alle religiøse spørsmål. Det betyr for eksempel at du kan melde deg ut eller inn i et trossamfunn.
Les mer om rett til egen tro
Selv om du ikke har fylt 15 år, vil det i praksis være vanskelig for foreldrene dine å tvinge deg til å gjennomføre en kristelig konfirmasjon. De kan være uenig i at du ønsker å gjennomføre en borgerlig konfirmasjon, og derfor kanskje ikke ønske å støtte deg økonomisk for å gjennomføre konfirmasjonskurset, eller kanskje ikke bidra til feire selve dagen. Alternativet kan da være å ikke la seg konfirmere i det hele tatt.
Selv om det kan være vanskelig for foreldrene dine, og at de ønsker det beste for deg, er det viktig at de innser at du snart er 15 år og kan bestemme selv i religiøse spørsmål. Det er synd hvis uenigheten skal ødelegge for dere. Kanskje dere kan snakke om det en gang til? Vi har laget noen tips til den vanskelig samtalen med en voksen som du kan se på. Du kan også vise dem svaret fra oss.