6. juli 2018
klage på fosterforeldrene mine ?
Hei !
Jeg har bodd beredskapshjem i 20 dager og trives veldig dårlig, og jeg har sagt til barnevernet at fosterforeldrene mine ikke behandler meg bra, men de vil ikke tro på meg. Foreldrene mine har klaget på barnevernet og fosterforeldrene mine også, men ingen ting skjer. Nå har det også blitt sånn at jeg får ha mindre kontakt med foreldrene mine enn det som var avtalen. Dette var en frivillig midlertidig plassering, er det ingen som bryr seg om meg lenger eller hva jeg synes ? Nå vil jeg helst bare hjem igjen, har ingen venner her heller.Har mest lyst å gi opp og rømme, men det er sikkert ikke så lurt.

Tema: Barnevern
Hei,
Du har helt rett i at det ikke er lurt å rømme. Det lureste du kan gjøre er å gi fosterfamilien din en sjanse. Det er helt naturlig at du ikke trives hos dem etter bare 20 dager. Dere må bli vant til hverandre. Det tar også litt tid å bli kjent med nye folk på et nytt sted. Nå er det sommerferie og det er mange som er bortreist også.
Du skriver at du føler at ingen lytter til deg. Barnevernet har plikt til å høre på hva du sier. Men de skal gjøre det de mener er best for deg.
Du kan ta kontakt med fylkesmannen der du bor og fortelle hvordan du opplever situasjonen. Det er ikke alt du kan klage på, men de skal uansett lytte til det du har å si.
Du kan også ta kontakt med Barnas Jurist for å få hjelp med dette.