25. oktober 2017
Klage på dårlig miljø
Hei, har tydlig opplevd vold på vgs i mai der jeg blei angrepet av en elev. No etter skolestart så har jeg havnet i en klasse der jeg ikke kjenner noen og vil gå med bestevenninna mi fordi jeg føler meg trygg med ho siden etter jeg blei angrepet så har jeg ikke følt meg trygg.. læreran sier at jeg må vente å prøve i den nye klassen men vi er jo i slutten av oktober… burde jeg ikke få bytta? Jeg trives ikke og guttan går i sekken min og tar godteri fra mæ(læreran sier at jeg må låse sekken min i skapet» men skal man ikke føle sæ trygg i et klasserom? Føle mæ sykt ikomfortabel og vil bytte. Har vært i flere møter med avdelingsleder, men hun sier at det ikke går og at d får bare bli sånn

Tema: Mobbing Skole
Hei
Så bra at du skrev til oss. Lærerne skal ta deg på alvor. Når du tar opp at du ikke har det trygt og godt på skolen, så skal læreren varsle rektor om det, saken skal undersøkes, og rektor må lage en tiltaksplan.
Du skal ikke behøve å føle deg utrygg på skolen. Og du skal ikke måtte tåle at gutten går i sekken din, eller tar godteri fra deg. Skolen har ansvaret for å gjøre det som trengs for at du får det trygt og godt på skolen. Skolen skal passe på at den som angrep deg ikke kan plage deg, og at det ikke kan skje igjen.
På  nettsiden har vi mer om dine rettigheter: Retten til et trygt og godt skolemiljø
Dersom du ikke får hjelp av skolen, kan du allerede etter en uke ta saken opp med Fylkesmannen. Fylkesmannen er den som skal kontrollere at skolene følger de lover og regler som gjelder.
Vi synes du skal ta saken opp med fylkesmannen. Fylkesmannen kan undersøke om skolen har oppfylt den aktivitetsplikten som de har.