18. juni 2018
Karakterer
Hei Barneombude.
Jeg er en 13 år jente som går på ungdomsskolen. Jeg føler et jeg gjør det bra, men ikke foreldrene mine. De blir sinte viss jeg får dårlige karakterer. Det blir kjempe sinte. Jeg har en eldre bror som går ett trinn over meg, og han får stadig 6. Foreldrene mine blir kjempe stolte av han men ikke meg. Jeg får til vanlig 4+, 5 eller 5+. Men de mener at jeg må få 6. Jeg klarer det ikke. Jeg blir veldig stressa av det, og begynner å miste vennene mine fordi jeg er alltid så stressa og det orker de ikke. Jeg vet ikke hvem jeg kan snakke med. Jeg trør ikke snakke med helsesøster fordi, da kommer folk i klassen min til og tro rare ting om meg. Foreldrene mine er ikke slemme, det er helt supere! Men med karakterer er de ikke det. Håper jeg kan få hjelp av dere, det betyr veldig mye.
🙂

Tema: Familie
Hei!
Du får veldig gode karakterer! Dessuten gjør du så godt du kan, det er det viktigste. Ikke alle kan få 6-ere, og det er ikke rettferdig å sammenlikne deg med broren din. Dere er to forskjellige personer, og dermed gode på ulike ting.
Vi forstår at du synes det er vanskelig å snakke med foreldrene dine om det, men det tror vi du må. Det som kan hjelpe deg, er at de virkelig forstår hvor vanskelig dette er for deg. Du sier at foreldrene dine er supre, da vil de nok det beste for deg. Kanskje kan dette gå bedre enn du tror akkurat nå. Vi har laget noen tips til hvordan du kan forberede deg til den vanskelige samtalen med en voksen. Vi håper den kan være til hjelp. Dessuten tror vi det kan være til hjelp å vise dem det du har skrevet til oss, da forstår de kanskje hvor tøft det er for deg.
Vi synes det er veldig trist å høre at du føler at du ikke kan gå til helsesøster. Sånn skal det ikke være. Helsesøster er på skolen for å hjelpe elevene. Hvis det er flaut å gå dit, er det noe som er feil. Dette må skolen ta på alvor og gjøre noe for å endre på.
Hvis du vil ha hjelp av en voksen, kan du kanskje finne en annen voksen som kan hjelpe deg? Det kan være bestemor, en tante, en onkel eller noen andre du stoler på. Læreren din og rektor kan også hjelpe deg.
Vi håper dere finner ut av det!