29. juni 2018
Jeg vil være meg selv!
I klassen min liker alle sminke og kule ting som hoverboard osv..Jeg er 12 og liker Karsten og Petra og Frozen og mange ting som de minste liker,de i klassen etter meg fordi jeg liker så barnslige ting.Det er ikke gøy og det er ikke barnslig synes jeg.Ikkesant at jeg har rett til og være meg selv og like ting jeg liker?

Tema: Mobbing Skole
Hei og takk for at du skriver til oss hos Barneombudet!
Selvfølgelig har du lov til å være deg selv og til å like de tingene du syns er morsomt! Det er ingen som kan bestemme hvilke leker eller filmer som du skal like. Alle barn har rett til å være hvem de vil. Du kan lese mer om dette her.
At du har rett til å være den du vil betyr også at ingen har lov til å mobbe deg for dette. Opplæringsloven gir skolen et ansvar for å stoppe mobbing og gjør at du kan klage hvis du ikke synes skolen gir deg god nok hjelp. Hvis du forteller noen som jobber på skolen at du ikke har det bra der, så skal du bli tatt på alvor og skolen skal sørge for at du får det bra.
Du kan lese mer om mobbing på skolen og hva du kan gjøre for å få en slutt på dette her.
Vi håper dette var til hjelp. Fortsett å være den du er!