14. juni 2017
Jeg er lei av hat fra pappa
Hei. Jeg spiller fotball på høyt nivå, og har alltid elsket å spille fotball. Helt siden jeg startet på fotball(6 år gammel), har faren min vært veldig ivrig og masete om meg og hvordan jeg spiller. Etter en hver kamp får jeg skjeft om at jeg har spilt ræva, og at jeg egentlig bare kan drite og dra å gi opp fotballen om jeg fortsetter slik som jeg gjør. Han skriker og brøler, kaller meg forferdelige ting, og jeg blir allid kjempe lei meg, men skuler det.
Hver gang han ser på at jeg spiller, blir jeg stresset og greier ikke fokusere på å spille bra. Har snakket med mamma(de er skilt), og hun har sagt til han at han ikke må se kampene om jeg ikke har lyst, men det endte opp med at han sendte henne flere drapstrusler og lignende og hun ble veldig redd og lei seg.
I går ble jeg tatt ut på landslaget, og ble veldig glad, men han skrek at det var jævlig ufortjent og at jeg egentlig sugde. Han sa grattis på slutten, men gjentok flere ganger at det var ufortjent.
Det er ikke bare når det gjelder fotball han er sånn, rett og slett alle ting jeg gjør generelt. Men aller verst er det når jeg spiller fotball, og pga syntes jeg det har blitt mindre og mindre gøy å spille. Jeg har rett og slett nesten mistet motivasjonen helt av å få så mye hat. Hva kan jeg gjøre? Vær så snill svar.

Tema: Familie Vold
Hei,
Takk for at du skriver til Barneombudet!
Det er ikke greit at foreldre oppfører seg slik som du beskriver at faren din oppfører seg mot deg. I Norge er det ikke lov å oppføre seg skremmende mot barna sine.
Barn og unge blir redde og lei seg når foreldrene oppfører seg sånn, akkurat sånn som du beskriver. Dette burde faren din forstå. Siden han likevel utsetter deg for dette må han få hjelp til å forstå hvordan dette påvirker deg. Ingen skal utsette barna sine for slike krenkelser.
Vi vil anbefale deg å ta kontakt med familievernet der du bor, og be om å få en samtale alene. Hvis du synes det er vanskelig kan du kanskje spørre moren din om å være med? Hun har ansvar for at du har det bra, og for å hjelpe deg med å få slutt på det som er vanskelig.
Lenke til Familievernet der du bor.
Det er gratis å få hjelp av familievernet, og alle kan få det. De er vant til å hjelpe familier til å leve bedre sammen. De kan kanskje gi deg noen råd, og de kan også vurdere om faren din trenger hjelp og veiledning.
Hvis det ikke funker med familievernkontoret kan du ta kontakt med oss igjen. Skriv en e-post til post@barneombudet.no.
PS: Gratulerer med plass på landslaget! Utrolig bra gjort!