29. november 2018
Jeg er blitt tvangsflyttet til en annen kommune
Hei
Jeg har blitt akuttplassert i en nabokommune fra der jeg er vokst opp. Mine foreldre tapte omsorgsretten i fylkesnemnda. Jeg ville ikke flytte hjemmefra. Vi er 3 søsken som bor i hvert vårt hjem. Det er 6 uker siden vi ble hentet på timen, vi har ikke fått besøke hverandre. Vi får ikke ringe nær familie og venner når vi ønsker det. Barnevernet sier at vi blir urolige og slutter og spise osv. Dette er løgn. Hva slags rettigheter har jeg/vi? Vi savner kommunen vi bor i, våre foreldre, våre venner og vår nære familie. Jeg synes barnevernet driver med barnemishandling. Jeg har det best hjemme. Jeg vil ikke bo noe annet sted. Min stemme ble ikke hørt i retten, de trodde mamma og pappa hadde skremt oss til å si at vi ville bo hjemme. Det er løgn. Jeg elsker min familie. Hjelp meg/oss

Tema: Barnevern
Hei, så fint at du skriver til oss.
Vi skjønner godt at dette er vanskelig.
Du har rett til å bli hørt og si hva du mener de som jobber i barnevernet. De skal høre på det du forteller dem, og legge vekt på det du mener når de skal bestemme noe.
Snakk med saksbehandleren din og fortell ham eller henne at du synes dette er vanskelig. Hvis du vil ha kontakt med søsknene dine eller annen familie kan du si ifra om det. Barnevernet må gjøre det som er best for deg, og de må derfor høre på deg og ta det du sier på alvor. Det er ikke sikkert du kan få alt som du vil, men da må de fortelle og forklare deg hvorfor de ikke kan gjøre hva du vil. Du kan lese mer om din rett til å bli hørt i barnevernet her.
Her er noen sider du kan finne mer informasjon om rettighetene dine:
Lenke til side om hvilke rettigheter du har i barnevernet.
Lenke til side om hva du kan gjøre hvis du er misfornøyd med barnevernet.
Noen ganger kan det også være lurt å få hjelp av noen andre voksne enn de som arbeider med saken din. Du kan for eksempel ta kontakt med Barnas jurist, som kan veilede deg i hvordan du kan gå fram for å få fram dine meninger i møtet med barnevernet.
Lykke til!