5. september 2018
Jeg blir ikke hørt
Jeg føler jeg ikke blir hørt av de fleste som jobber i min sak er dette noe dere kan hjelpe
Med? Jeg føler også at jeg ikke får mine rettigheter

Tema: Bli hørt
Hei
Vi kan dessverre ikke hjelpe deg direkte med å få de voksne som arbeider i saken din til å høre på deg. Vi kan gi deg informasjon om rettighetene dine og hvem du kan få hjelp av der du bor. Det er litt vanskelig for oss å vite hva saken din handler om, så hvis vi ikke svarer på det du lurer på under så skriv til oss igjen.
Du har rett til å bli hørt og fritt si hva du mener til de voksne som skal bestemme, enten det er i barnvern eller skolesaker. Det er du selv som bestemmer hva du skal mene. De skal høre på det du forteller dem og legge vekt på det du mener når de skal bestemme noe. Det er ikke sikkert de kan bestemme det slik du vil likevel, de må bestemme det de mener er best for deg.
Når du opplever at de som jobber for deg ikke hører på deg, kan det hende de voksne ikke kjenner godt nok til de rettighetene du har. Vi har skrevet mer om retten din til å bli hørt her.
Noen ganger kan det være lurt å få hjelp av noen andre voksne enn de som arbeider med saken din til å få frem din mening. Dette kan være for eksempel helsesøster på skolen, en lærer eller en annen voksen du stoler på og som vil hjelpe deg.
Vi håper du fikk svar på noe av det du lurte på selv om vi ikke kan hjelpe deg direkte med å snakke med de voksne.