9. mai 2018
Institusjon
Hei! Jeg har nettopp blitt flyttet fra en langtidsinstitusjon jeg trivdes veldig godt på, til en 4-25 institusjon. Etter å ha blitt flyttet derfra har jeg ingenting lenger, jeg har ingen å snakke med, ingen. Grunnen var at jeg blacka ut og slo til to ansatte. Jeg angrer veldig, og vil bare tilbake. Hvordan kan jeg komme meg tilbake? Er det noen det hjelper å klage til/snakke med? Om plassen jeg hadde blir tatt, så vet jeg at det er en annen ungdom som flytter ut i juni, så det er ikke så lenge til det er en ny plass ledig. Hva skal jeg gjøre? Jeg føler jeg ikke har noe å leve for lenger, og jeg hadde åpnet meg og fortalt alt til dem, jeg orker ikke starte en gang til, jeg orker ikke. De var det eneste lyset i livet mitt…. Jeg vet at det ikke vil gjenta seg om jeg flytter tilbake. Men jeg vet ikke hvem jeg kan snakke med om det. Hjelper det å klage til/snakke med fylkesmannen?

Tema: Barnevern
Hei, og takk for at du skriver til oss.
Vi er lei for å høre at du har det vanskelig. Selv om det du gjorde er alvorlig, er det viktig at du nå viser at du forstår dette, og har lært av det. Det er et godt utgangspunkt for å be om en ny sjanse. Om du kan få det, er opp til barnevernet og den institusjonen du bodde på før.
Vi tror det er bedre å snakke direkte med barneverntjenesten enn med fylkesmannen. Fortell hvordan du har det, og be om en ny sjanse.
Hvis du har et godt forhold til saksbehandleren din i barnevernet så er det best. Du kan også snakke direkte med den institusjonen du bodde på før. De synes nok uansett det er fint å høre at du angrer, og hvis de mener du kan få en ny sjanse, så kanskje de kan hjelpe deg.
For å få frem alt som er viktig for deg på en god måte, kan det være lurt å bruke litt tid på å forberede seg. Vi har laget noen råd til hvordan man kan forberede seg til en vanskelig samtale som du kan se på.
Hvis du har en voksen du stoler på, kan det være lurt å be om hjelp til å snakke om det og forberede seg. Dersom du ønsker det, kan du ha med deg en voksen du stoler på i samtalen med barnevernet eller institusjonen.
Lykke til!