27. oktober 2017
instagram
Hei.
en jente fra skolen min har drivet å plagd meg lenge på skolen, hver gang hun går forbi ler hun eller sier ors som sårer meg. Hun sendte melding fra kjæresten hennes sin instagram bruker der hun ertet meg. Har loven noe å si i dette sammenhenget?

Tema: Mobbing Skole
Hei,
Takk for at du skriver til oss. Det er ikke greit at noen plager deg, enten ved å le av deg, si ting som sårer, eller sende meldinger. Du har rett til å ha det bra på skolen din, og voksne på skolen har plikt til å gjøre slik at du har det bra. Det står i Opplæringsloven.
For at du skal få hjelp, er det viktig å si fra. Du kan si fra til læreren din, eller til en annen voksen på skolen. Så har de plikt til å hjelpe deg, slik at du får det bra. Det går også an å snakke med helsesøster på skolen. De er vant til å snakke med barn og unge om mange forskjellige ting.
Du kan lese mer om mobbing på våre nettsider.