18. august 2017
Hva skal jeg spise??
Heisann! Jeg går nå i 10.klasse og skolens nye rektor har lagd norn regler som jeg mener ikke strider helt med loven! Reglene lyder som følger: det er ikke lov til å drikke brus og energidrikk, ikke lov og spise godteri eller spise boller, kanelsnurr, loff med chips i (grimloff som vi kaller det). Alt usunt som is osv. Blir nå beslaglagt dersom en lærer ser det. Kan de gjøre dette? Synes ikke det skal være slik at skolen skal blande seg opp i hva jeg spiser! Skjønner de gjør dette for barnets beste, men synes det er spennende og høre om det faktisk er lov og om jeg kan hendvise til en evt. Lov. Tusen atkk for svar!

Tema: Skole
Hei, og takk for at du skriver til oss.
Skolen skal ha et ordensreglement. Det står i opplæringsloven § 9 A-10. Mange skoler har regler i ordensreglementet om at godteri, kaker og brus er forbudt hvis ikke skolen har gitt tillatelse til det, og da må elevene følge reglene. De tingene du skriver er forbudt på skolen din, virker som om alle kan regnes som godteri og brus.
Elevene har rett til å si sin mening om ordensreglementet, og elevrådet kan ta opp denne saken med rektor og be om at reglene blir endret eller gjort klarere.
Akkurat hvor grensen går for hva skolen kan nekte elevene å spise, er uklart. Loff med syltetøy eller sjokoladepålegg er ikke sunt, men det er likevel ikke sikkert skolen kan forby det. Hvis du ønsker å klage på reglene som er på din skole, anbefaler vi deg å ta kontakt med Fylkesmannen i fylket der du bor. Du finner kontaktinformasjon til Fylkesmannen på denne nettsiden.
Noen ting er viktige å huske på:
– For at lærerne skal ha lov til å beslaglegge mat og drikke så må det stå i skolereglementet at de har lov til det.
– En lærer har ikke lov til å kaste elevenes eiendeler. Det betyr at det som er beslaglagt må leveres tilbake på slutten av dagen.
– Hvis skolen nekter deg å spise maten du har med hjemmefra, bør de sørge for at du får noe enkel mat, for eksempel knekkebrød med pålegg, slik at du ikke må gå hele skoledagen uten å spise.