8. januar 2018
Husarrest og ta mobilen
Hei jeg har fått husarrest i en måned og de har tatt telefonen min i en måned, fordi mamma fant ein røyk og en tom snus boks inne på rommet mitt. Jeg har forklart foreldrene mine at jeg ikke røyker eller snuser men de vil ikke tro meg. Er det lov og straffe meg sånn. Jeg får ikke snakke med venner jeg får bare snakke med de på skolen og jeg er redd for og miste vennene mine for jeg ikke kan snakke med de på en måned nesten. Jeg er redd for at vennene mine vil tro at jeg ikke bryr meg om de og ikke har lyst til og snakke med de. Hilsen Jente 13 år

Tema: Familie
Hei,
Takk for at du skriver til oss.
Ut fra det du skriver, synes ikke vi hos Barneombudet det høres greit ut at du har fått husarrest med mobilforbud i en måned. Du kan lese mer om hva vi mener om god omsorg i familien og om husarrest på våre nettsider.
Foreldrene har kanskje blitt redde for deg, hvis de tror at du røyker og snuser. Det kan være en grunn til reaksjonen deres. Det er fint hvis du og foreldrene dine får til å snakke godt sammen, sånn at du skjønner hvorfor de reagerer som de gjør, og de skjønner hvordan du har det.
Noen ganger kan det være vanskelig å snakke med voksne om vanskelige ting. Vi har derfor laget noen tips til den vanskelige samtalen med en voksen. Kanskje de kan være nyttige for deg? Du finner tipsene her.