28. mai 2018
Husarrest
Hei.
Jeg er en 14 år gammel jente, og for noen dager siden hadde jeg vært på en fest med ca 20 stykker. Det var noen som hadde med alkohol, jeg vet at dette ikke er lov og at det er dumt så jeg drakk ikke.
Men det var noen som hadde med cider, og sa det var veldig godt, så jeg smakte litt på det. Bare en liten sip. Mamma fant ut av det og snakket med meg i over 1 time om hva som kan skje og ga meg skikkelig kjeft. Hun ga meg 2 ukers husarrest uten å få lov til å gjøre noe annet enn å dra på skolen og jeg får ikke lov til å gå utafor eiendommen. Hun tok også inn mobilen min de første 4 dagene.
Er det Ok å straffe barnet sitt på denne måten?..

Tema: Familie
Hei,
Fint at du kontakter oss.
Foreldrene dine har ansvaret for deg fram til du fyller 18 år. Det betyr at de har plikt til å passe på deg og gi deg omsorg. De har også rett til å bestemme hva du får lov til og ikke.
I utgangspunktet har moren din lov til å gi deg husarrest og beslaglegge telefonen din for en periode, så lenge du ikke låses inne.  Vi tenker at moren din har opplevd det som har skjedd som skremmende og vil sette grenser for hva hun aksepterer og ikke. Det er hennes ansvar å passe på deg, og sørge for at du er trygg.
Det viktigste du kan gjøre er å sørge for at moren din igjen kan bli trygg på deg. Da må du snakke med henne om hva du skal gjøre og hva hun kan gjøre for at det skal fungere for begge. Noen ganger kan det være vanskelig å snakke skikkelig med foreldre. Derfor har vi laget noen tips til den vanskelige samtalen med en voksen.
Uansett har du rett til god omsorg av foreldrene dine. Vi har laget en egen kort nettside om dette temaet. Her kan du også lese mer om bruk av husarrest og hvilke konsekvenser det kan ha dersom det brukes på en feil måte.
Ta gjerne kontakt med oss igjen om det er mer du lurer på.