4. desember 2017
Husarrest
Jeg fikk husarrest for første gang nå for litt over en og en halv måned. Jeg snakket med en venn idag, og han nevnte husarreat over tid teknisk sett er ulovlig, så jeg lurte på om dette var sant. har helst lyst til å se vennene mine utenfor skolen før jul

Tema: Familie
Hei,
Takk for at du skriver til oss.
Om husarrest er greit eller ikke, kommer an på hva husarresten faktisk innebærer. Noe av det som kalles husarrest er ulovlig, noe kan være lovlig og helt greit.
Det er ikke lov å låse barn og unge inne i huset eller på rommet sitt. Det står i barneloven at foreldre ikke skal gjøre noe mot barna sine som kan skade barnet psykisk. Å skade psykisk kan være å skremme, isolere, true og krenke barnet uten å bruke fysisk makt. Husarrest som skader noen psykisk er ikke tillatt.
Noen foreldre kaller det å måtte komme rett hjem fra skolen hver dag og gjøre leksene for husarrest. Hvis du har latt være å gjøre skolearbeid og ligger dårlig an på skolen, kan dette være helt greit for en periode. Det samme gjelder for eksempel at du må holde deg hjemme om kvelden en periode hvis du har vært mye ute på kveldene og ikke kommet hjem til avtalt tid.
Mye av det som kalles husarrest er verken klart ulovlig eller klart lovlig. Da er det viktig å huske på at foreldre alltid skal gjøre det som er til det beste for barna sine. Noen ganger er grenser og reaksjoner viktig, men husarrest i form av svært strenge regler over lang tid er sjelden en god løsning.
Det beste er hvis man klarer å snakke sammen på en god måte, og bli enige om hvilke regler som gjelder. Hvis du synes det er vanskelig å snakke med foreldrene dine, kan våre tips til den vanskelige samtalen kanskje være nyttig for deg?
Her kan du lese mer om hva som er god omsorg i familien.