16. mars 2017
Hjemmeskole
Hei! Jeg trives virkelig ikke på skolen min. Jeg gruer meg hver eneste dag til å gå på skolen, og det blir aldri bedre. Det er ikke at jeg blir helt mobbet, men det er forferdelig miljø på skolen min, jeg har Ingen gode venner, og trives hverken med elevene og lærerene rundt meg. Jeg har blitt kaldt mange stygge ting av lærerene mine, bla: drittunge, ubrukelig, mongolid apekatt, osv. Det eneste jeg ønsker er å få hjemmeundervisning. Jeg sliter av depresjon, å aldri føle seg bra nok! Det vil ikke hjelpe å bytte skole, da jeg bare vil blir den rare jenta som bytta skole fordi hun ikke hadde venner. Jeg vil aldri få en ny start med mindre vi flytter, ogd et kan vi ikke. Mamma og pappa har jobb, og jeg har nevnt for mamma at jeg ønsker hjemmeskole, men hun har svart med at hun ikke har mulighet til det. Mitt spm er om det er mulig å ha en "hjemmeundervisnings lærer". Hvis det er mulig, hvordan kan man få i tak i dette? Jeg er desperat. Jeg har til og med prøvd å ta livet mitt pga skolen og livet mitt. Dette er det eneste jeg ønsker. Vær så snill, si meg at dere har et svar!!!!

Tema: Mobbing Skole
Hei
Det er fint at du kontakter oss om din vanskelige situasjon.
Det høres ikke ut som om du har det så greit om dagen. Den måten du forteller at lærerne har behandlet deg på skal ikke skje på en skole. Det er viktig at du snakker med noen voksne om dette. Du kan snakke med foreldrene dine, en annen voksen du stoler på eller helsesøster på skolen din.
En voksen kan hjelpe deg å snakke med rektor om hvordan du har det på skolen. Rektor har da plikt til å gjøre alt for å hjelpe deg.  Du har rett til et trygt og godt skolemiljø der du trives. Når du ikke har det, forstår vi at du ser etter alternativer.
Det er likevel slik at du ikke har rett til en lærer hjemme når mor eller far ikke kan undervise deg. Men, du har rett til å ha det bra på skolen du går på. Hvis rektor ikke hjelper deg, kan du få hjelp til å klage til Fylkesmannen.
Vi har laget en nettside der det står mer om retten til å ha det bra på skolen. Der står det også om hvordan du kan klage.
Lenke til nettside om retten til å ha det bra på skolen
Som vi har sagt over, er det lurt at du snakker med foreldrene dine eller en annen voksen om din situasjon. Be dem om hjelp til å ta opp saken med skolen.
Uansett har du rett til et godt og trygt skolemiljø. Ingen har lov til å mobbe deg. For at skolen og lærerne skal kunne hjelpe på god måte, så er det viktig at du sier i fra og ber om hjelp.
Her kan du lese litt mer om dine rettigheter til å trives på skolen
Vi håper du får riktig hjelp av de voksne rundt deg, på skolen og hjemme.