10. oktober 2017
Hjemme og venner
Hei
Jeg er en gutt på 14 år som ikke har det så bra hjemme.
Jeg liker veldig godt å være ute med venner osv. Men mamma og pappa vill ikke at jeg skal gå med de vennene jeg vill gå med. Jeg har en venn som mamma lar meg være med men de andre som jeg vill være med lar ikke mamma meg gå med fordi hun mener det er \’rampeunger\’ Men jeg vet godt hva de er og de er snille hyggelige mennesker jeg vill gå sammen med. Jeg lurer på hva jeg skal gjøre, har prøvde å si dette til mamma men hun tar det ikke til seg.
Hilsen en gutt på 14 år.

Tema: Familie
Hei,
Fint at du kontakter oss.
Vi ser at du skriver at du ikke har det så bra hjemme, men du forteller ikke helt hva det er som skjer. Du har rett til god omsorg i familien din.
Foreldrene dine eller de som har ansvar  for deg skal passe på deg og sørge for at du har mat, klær og et trygt sted å bo. De skal også passe på at du har det bra med deg selv. Det betyr at  at de skal støtte deg, trøste deg og hjelpe deg dersom du trenger det.
Dersom du går med en følelse av at de voksne rundt deg ikke greier å ta vare på deg på en god måte, så må du be om hjelp. Du kan snakke med en lærer du stoler på eller helsesøster på skolen din. Tenker du at du trenger hjelp fra barnevernet, så kan du ringe Alarmtelefonen 116 111
Alarmtelefonen kan veilede deg og hjelpe deg dersom du trenger det.
Er det noe mer du lurer på så kontakt oss igjen. Vi svarer deg så raskt vi kan.