14. mai 2018
Hjelp for skole i sommerferien?
Hei, jeg er 17 år og har gått på skole i utlandet dette skoleåret, og gleder meg ikke til sommerferien og å dra hjem.
Det er ingenting alvorlig som skjer hjemme akkurat nå, så jeg har nok ikke rett til noen offentlig støtte og hjelp. Tidligere hadde jeg en mor som var "ustabil" og endte med å ta selvmord (når jeg var 7 og et halvt år gammel). Og i årene etter hennes død jobbet far mye og ofte betalte barnevakt for oss i helgene, og jeg føler han var lite med oss (broren min og meg) i forhold til det han burde vært.
Jeg var en av 40 elever i Norge som fikk studieplass på en UWC skole, og dro derfor hjemmefra for snart et år siden. Jeg har to stebrødre, og de flyttet også ut når de var 18 og 16 år gamle, den 13 år gamle broren min er den eneste som er hjemme permanent. (ingen av barna synes det er god stemning hjemme, og de som har mulighet har funnet måter å flytte vekk på)
Jeg dro hjem i juleferien. Og jeg merket at jeg gikk tilbake til gamle vaner når jeg kom hjem igjen; jeg sov overdrevent mye, var mesteparten av dagen på soverommet, snakket lite og tok lite initiativ til ting. Stemoren min nektet også å snakke med meg (utenom småprating) og fortalte at hun ikke takler å være i nærheten av meg, selv om jeg ikke skjønner hva jeg gjør galt. Så det skjer ingenting veldig "alvorlig" lenger nå, utenom at det er dårlig kommunikasjon og dårlig stemning.
De siste månedene har karakterene mine sunket veldig, og jeg har lyst til å forbedre meg til neste skoleår. Jeg har også lyst til å lære om økonomi, hvilke rettigheter jeg har og generelt hva jeg bør gjøre når jeg fyller 18 i desember. Hvor kan jeg få informasjon om dette (artikler, nettsider der man kan spørre om hjelp, ha en kontaktperson man kan få hjelp fra osv.) Og finnes det "leksehjelp", sommerskole eller noe annet som man kan få hjelp fra i sommerferien? Og har man rett til offentlig hjelp eller veiledning selv om det ikke skjer noe alvorlig hjemme akkurat nå? (selv om jeg mener dårlig stemning og kommunikasjon er ødeleggende for en familie over tid)
Tusen takk for hjelp

Tema: Familie
Hei og takk for at du skriver til oss!
Vi forstår at dette er en vanskelig situasjon og skal forsøke å hjelpe deg så godt vi kan.
Vi tror det er lurt om du kan finne et sted hvor du kan snakke med noen om hvordan du har det. Et bra sted å ta kontakt kan være Helsestasjon for ungdom. Jobben deres er å hjelpe ungdom med ulike spørsmål. Dessuten vet de mye om hva som foregår for ungdom i kommunen.
Kors på halsen er et tilbud til barn og unge som trenger å snakke med noen, det kan være at det vil være et fint sted for deg å ta kontakt for å få noen råd. Der kan du også chatte – og det kan jo være fint for deg som er i utlandet.
Det finnes mange ulike tilbud til ungdom om sommeren rundt om i Norge. Vi anbefaler at du tar kontakt med kommunen der du bor for å høre mer om tilbudene som finnes i ditt nærmiljø. Vi kan også anbefale deg å ta kontakt med ung.no. De har mye informasjon om ulike tilbud til barn og unge.
Det arrangeres mange ulike språkreiser som ungdom kan delta på. Du finner mer informasjon om forskjellige språkreiser her. For denne type reiser kan man få økonomisk støtte fra Lånekassen. Du finner mer informasjon om hvordan du søker om støtte fra lånekassen på disse sidene. Lånekassen kan også gi deg mer informasjon om andre økonomiske rettigheter du kan ha krav på i forbindelse med skole og studier.
Du kan i tillegg kontakte NAV. Det er NAV som har ansvar for økonomisk støtte til ungdom som har behov for dette. De kan også fortelle deg mer om offentlig hjelp og annen type veiledning.
Vi vil avslutte med å si at måten din stemor behandler deg på ikke er grei, og at dette ikke er noe du skal behøve å finne deg i. Hvis du tror det vil hjelpe synes vi du skal fortelle din far om hvordan du opplever det, og be han om å snakke med henne om dette. Kanskje dette også er noe du og dine søsken sammen kan ta opp?
Vi ønsker deg masse lykke til!