4. oktober 2018
Hemlighet
Hei!
Jeg har skrevet til dere før, men jeg tror ikke dere tok spørsmålet mitt. Jeg møtte som sagt en gutt på sommerleir som hadde blitt slått av moren sin. Han hadde fått hjelp av barnevernet, men moren ville ha han tilbake. Han fortalte alt han nektet og heller ville bo hos sin nye familie.
Jeg synes ikke dette er en hyggelig tanke og ha. Jeg har prøvd og fortelle det til bestevenninnen min,selvom han sa det var en hemmelighet, men det virker umulig.
Siden det er en hemmelighet, bør jeg si det til venninnen min som kan hjelpe meg videre?

Tema: Følelser
Hei, og takk for at du skriver til oss igjen.
Siden gutten fortalte deg at han allerede får hjelp av barnevernet, så har han nok også en barnetalsperson som hjelper ham. Det blir ikke tatt noen avgjørelse før barnevernet har hørt hva han selv mener. Gutten er trolig i gode hender.
Siden det er lite du kan gjøre for gutten, og han mest sannsynlig får god hjelp, så kan det være lurt å ikke si det han fortalte deg videre til andre, dersom du har lovet ham det. Om du synes det blir for vanskelig for deg, så synes vi du kan prate om det med en voksen som du stoler på. Om du bør si det til din venninne kommer an på om hun er den som best kan hjelpe deg.