10. august 2017
Hater mamma og i allefall papppa
Pappa er på jobb ca 3-4veker og kommer him og skal vara hima 3-4veker. Men probleme er at pappa blir altid så for sur og då blir eg redd og springer på rummet mit. Gidde ikkje å forklara alt men eg vil rett og slett bytta familie!!!!!!

Tema: Familie
Hei,
Så fint at du tar kontakt med oss. Vi forstår at du ikke har det så bra hjemme, siden du ønsker å bytte familie.
Du har rett til å ha det trygt og godt hjemme, og foreldrene dine har ansvar for å ta vare på deg og gi deg god omsorg. De skal ikke behandle deg på måter som gjør at du blir redd, og de har aldri lov til å bruke fysisk eller psykisk vold mot deg. Les mer om god omsorg i familien
Du skriver ikke så mye om hvorfor du ønsker å bytte familie. Uansett hva som er grunnen, er det viktig at du snakker med noen om hvordan du har det hjemme, slik at du kan få hjelp. Det kan for eksempel være en lærer du stoler på eller helsesøster på skolen.
Du kan også ringe gratis til Alarmtelefonen for barn og unge 116111. Her får du snakke med en voksen som kan hjelpe deg videre, og du kan være anonym.
Familier som har det vanskelig i perioder kan få hjelp av et familievernkontor. Her finner du informasjon om familievernkontoret og hvor du kan henvende deg
Barnevernet skal hjelpe barn som ikke har det bra hjemme. De kan gi ulike typer hjelp til familien, eller bestemme at du skal bo et annet sted hvis de mener det er best for deg. Du kan selv ta kontakt med barnevernet for å få hjelp og råd. Les mer om hvordan du kan kontakte barnevernet
Vi kan også hjelpe deg videre hvis du ønsker det. Da kan du sende en e-post til post@barneombudet.no eller ringe oss på 22 99 39 50 mellom kl. 9-15 mandag til fredag.
Husk at det viktigste er at du forteller noen om hvordan du har det hjemme, slik at du kan få den hjelpen du trenger.