Gå til innhold, Gå til meny, Gå til søk.
5. juni 2018
Har det ikke så bra
Hei
Jeg er en jente på 12 år. Jeg har skilte foreldre og bor annenhver uke hos mamma og pappa. Pappa røyker inne, så jeg tørr ikke ha venner med hjem. Jeg synes også at møblene er veldig stygge. Pappa er også ganske gammel han er 63 år, og jeg synes det er flaut og vise han i offentlighet. Han sitter mye oppe på kontoret, det er ikke så kjedelig for meg. Men mest for lillesøsteren min (9).
Hos moren min bor vi i ett lite rekkehus, hvor jeg heller ikke tørr å ta med venner hjem pga det er så lite. Og moren min er tjukk og rar, og veldig irriterende. Så har ikke så lyst til å bo der heller, hva burde jeg gjøre

Tema: Familie
Hei
Hei, så fint at du skriver til oss.
Det med at pappa røyker inne kan du forsøke å snakke med ham om. Det kan hende han vil forstå om du og lillesøsteren din synes det er ubehagelig. Det andre du beskriver med moren og faren din er det ikke så lett å gjøre noe med. Det er heller ikke så lett for alle å ha store og fine hus slik at barna kan ta med venner hjem.
Vi synes du skal snakke med begge foreldrene dine om hvordan du opplever  det og at du synes det er vanskelig å ta med venner hjem. Moren og faren din sin alder og utseende er det ikke så lett å gjøre noe med. Det kan hende du skal tenke på at mange andre også kan ha foreldre som de ikke er kjempestolt av når de kommer i tenårene.
Vi vet at mange barn synes det kan være vanskelig å ta denne samtalen med foreldrene sine. Vi har derfor laget et forslag på hvordan barn kan ta den vanskelige samtalen med en voksen.
Du kan også forsøke å snakke med en voksen du stoler på og som kanskje kan være med deg når du snakker med foreldrene dine. Dette kan være en slektning, en lærer eller helsesøster.
Vi hos Barneombudet har også laget en side som heter Når foreldre ikke bor sammen. Vi tror den kan være nyttig for deg.
Ta gjerne kontakt igjen om det er noe mer du lurer på. Vi håpe det ordner seg for deg!