10. april 2018
Har det ikke noe bra hjemme
Hei
Jeg og pappa, og mamma har diskutert mye hjemme med at jeg ikke vil på fotball trening, men pappa blir bare sur på meg isteden når jeg ikke vil. Jeg sliter også med å sure rundt dem, snakke med dem, fordi jeg er redd for å få kjeft eller bli kappet til. De sliter ikke med noen sykdommer eller rus. Jeg liker også å spille dataspill på fritid og løpe lit helst alene. Men pappa er 110% i mot det å har vært nærme med å knuse pc’en min pga det. Jeg trenger hjelp

Tema: Familie Vold
Hei,
Det er fint at du skriver til oss hos Barneombudet. Det er mange som skriver til oss og forteller at de ikke har det greit hjemme.
Du skriver at du er redd for å bli «klappet til». Foreldrene dine har aldri lov til å slå deg. Det virker også som du får mye kjeft og er redd hjemme. Du har rett til et trygt hjem. Foreldrene dine skal sette grenser for deg, men de skal også lytte til hva du vil og ta deg på alvor.
Du skriver at du trenger hjelp. Det er flere som kan hjelpe deg:
• Helsesøster på skolen kan både gi deg råd og hjelp
• Du kan si fra til en lærer som du stoler på
• Familievernet kan hjelpe familier der det er mye krangling. Det er gratis og alle kan få hjelp.
• 116 111 er nummeret til alarmtelefonen for barn og unge. Dit kan du ringe hvis du ikke føler deg trygg hjemme.
Du kan også prøve å snakke ordentlig med foreldrene dine selv. Fortell dem hvordan du har det sånn at dere kan få det bedre sammen. Vi har laget noen tips til hvordan man kan snakke med voksne om vanskelige ting. Kanskje de tipsene kan være nyttige for deg?
Lenke til tips til den vanskelige samtalen med en voksen.