11. februar 2019
Har det ikke bra hjemme
Hei jeg er en gutt på 15 år snart 16. Jeg har problemer hjemme, forreldrene mine forstår ikke hvordan det er å være meg. Vi krangler hele tiden og klarer ikke å bli enige om noe.
I dag skulle jeg på fest, men de nektet meg å dra ut før jeg ble med på deres regler om hvordan ting skulle være hjemme. De prøver å utnytte sittuasjonen jeg er i. Jeg blir generelt sliten psykisk og fysisk av å være rundt dem. De maser hele tiden på skole, leggetid, fritid osv. Jeg blir rett og slett utmattet av dem, jeg har prøvd flere ganger å snakke med dem og si at jeg ikke har det bra hjemme, men de vil ikke lytte eller gjøre noe med det.
Jeg har spurt dem flere ganger om jeg kan få lov til å flytte ut til neste år og gå på VGS et annent sted en her, men de sier så lenge jeg er under 18år så bestemmer dem alt jeg gjør. Er det noe mulig måte hvor jeg kan få flyttet vekk fra familien min?

Tema: Familie
Hei, og takk for at du skriver til oss!
Det er leit å høre at du og foreldrene dine ikke får ting til å fungere for tiden. Det er sikkert til liten trøst for deg akkurat nå, men det er mange familier som opplever det samme i ungdomstida.
Du kan ikke flytte uten at foreldrene dine er enige i det. Og dessverre finnes det ingen quick fix på krangling mellom tenåringer og foreldrene deres.
Det er ofte smertefullt når ungdommer skal bli mer og mer selvstendige, og foreldrene skal passe på at dette skjer på en trygg måte. Ofte har man vidt forskjellig forståelse av virkeligheten, man forstår hverandre dårlig, og det hele ender opp med masse krangling.
Det som kan hjelpe er at dere snakker ordentlig sammen. Både foreldrene dine og du må ta ansvaret for å få til gode samtaler som kan gjøre at dere har bedre forståelse for hverandre. Da kan dere bli enige om noen regler, noen strenge og noen mindre strenge, som gjør at dere ikke trenger å diskutere alt på nytt hver gang.
Det er ingen som sier at dette er lett, men ved å snakke rolig sammen kan dere få bedre forståelse for hverandre, og forhåpentligvis kan det føre til at dere får det mye bedre. Det er viktig å forberede seg godt, og vi har laget noen råd til den vanskelige samtalen med en voksen som du kan se på. Det er lov å be de voksne forberede seg også!
Vi håper dere får det til, og at det snart blir bedre for deg hjemme!