11. september 2017
Har de voksne lov til å tvinge meg bort fra min egen seng.
Hei.
Har de voksne lov til å tvinge meg bort fra min egen seng og ta ifra mobiltelefonen fra meg.
Når jeg sier nei!
Håper dere kan hjelpe meg om hva jeg kan gjøre for det.

Tema: Familie
Hei!
Så fint at du skrev til oss.
Ungdom har rett til privatliv. De har også rett til å bruke tingene dine. Men foreldre skal også passe på at barna deres har det bra, og de skal gjøre det som er best for barna sine.
Nå vet ikke vi hvorfor du blir tvunget bort fra sengen din. Dersom det skjer fordi du ikke vil stå opp og foreldrene dine vil ha deg på skolen, – ja da kan det være lov. Om de tar fra deg mobilen fordi den forstyrrer deg om kvelden og natten og det er grunnen til at du ikke får sove,  ja så kan det være helt lovlig dersom det er for å hjelpe deg til å få nok søvn.
Foreldre må rett og slett ta ansvar for å oppdra ungene sine. Det står i barneloven. Men om de kan gjøre det på den måten de gjør, det kommer litt an på situasjonen. For å finne ut av det kan man kontakte familievernkontoret. De kan gi råd til familier dersom det er vanskelig å finne gode løsninger alene. Mer om familievernkontorene finner du her.