15. desember 2017
Gjemme mobilen min
Hei, moren min hun kom inn på rommet mitt og skrek at jeg skulle av tlf fordi jeg får ikke lov ti lå snakke med noen på tlf etter 22. Men klokken var bare 5 over, og hun ble rasende og tokk mobilen min og ba om passord og gå gjennom alle meldinger og bilder. Jeg sa jeg burde ha rett til privat liv og at det er min mobil ikke hennes, og det er ingenting å beskymre seg over. Og hun tokk den og gjemte den. Og en annen dag kranglet vi fordi mamma og pappa sa at jeg ikke fikk lov til å skrive på hånda mi og at jeg ikke får bestemme over min egen kropp

Tema: Familie
Hei, og takk for at du skrev til oss.
Det er ganske vanlig å få konflikter med foreldrene sine når man er ungdom. Bruk av mobilen er en av de tingene som kan skape trøbbel for mange familier.
Du har rett til privatliv og foreldrene dine bør ikke sjekke mobilen din uten å ha god grunn for det. Samtidig har foreldre ansvar for å passe på barna sine. Derfor har foreldrene dine rett til å lage regler som gjelder for deg.
Men før de lager regler eller bestemmer noe, så skal de høre på deg, og legge vekt på hva du tenker og mener om saken. De skal legge vekt på hva som er best for deg. Regler om dette står i barneloven og i barnekonvensjonen.
Dersom du gjør ting som foreldrene dine mener ikke er bra for deg, så skal de si ifra til deg om det.
Det beste ville selvsagt være om de sa ifra på en rolig og behersket måte, men har de sagt fra mange ganger før er det lett å miste besinnelsen. Er det noe som skjer ofte, eller du blir veldig lei deg eller bekymret, så er det viktig at du snakker om det til noen som du stoler på, for eksempel helsesøster på skolen.