16. august 2018
Fosterhjem
Hei. Jeg har akkurat blitt flyttet til et nytt fosterhjem. Har vært i beredskapshjem før, og selv om det var vanskelig, følte jeg meg veldig velkommen.
Nå sitter jeg hos mine nye "foreldre" og føler virkelig ikke jeg hører hjemme her. Vet det sikkert er lurt å gi det litt tid og sånt, men uansett.
Soverommet jeg har fått er ikke stort, men ikke altfor lite heller. Men greia er at jeg føler liksom allerede det er innbodd her, klarer ikke kjenne noe eierskap til det i det hele tatt. Det er fortsatt mange av deres ting som ligger oppbevart her, det er tepper på både vegg og gulv som absolutt ikke er min stil samt bilder overalt. Hvordan skal jeg få det til å bli "mitt" liksom?
Har jeg noen rettigheter når det kommer til hvordan rommet mitt skal være? Skulle ønske jeg kunne ha innreda det som jeg ville. Samtidig klarer jeg ikke spørre om å forandre noe, da jeg ikke vil være til bry i tillegg til at de har kjøpt et par av tingene nytt. Men føles ut som det allerede har bodd en gammel sjel innpå her. Har dere noen tips? Hvilke rettigheter har jeg egentlig? Får ikke plass til alle tingene mine engang

Tema: Fosterhjem
Hei!
Det er helt vanlig at du ikke føler deg hjemme med en gang i et fosterhjem. Fosterforeldrene dine vet også at det er helt vanlig å ha det sånn, så det er veldig lurt å snakke med dem om disse tingene. Da kan dere finne løsninger sammen.
Du har ingen spesielle rettigheter når det gjelder å bestemme akkurat hvordan rommet ditt skal være, men du har rett til å si meningen din og bli hørt. Fosterforeldrene dine vil ganske sikkert gjerne hjelpe deg med å gjøre rommet mer til ditt eget, for eksempel ved at du får henge opp bilder du liker på veggene. Kanskje kan du også få male rommet i en farge du liker? Nøyaktig hva du får gjøre må fosterforeldrene dine bestemme. Det kommer jo også litt an på hva det koster.
Uansett hvordan rommet ditt blir til slutt, vil nok følelsen av ikke å være hjemme vare ganske lenge, men små ting som gjør rommet til ditt eget kan være viktig for at du skal føle deg bedre.
Snakk med fosterforeldrene dine om hvordan du har det. Ta det en gang dere har god tid og alle er i greit humør. Du kan godt vise dem det du har skrevet til oss og dette svaret. Lag også gjerne en plan på forhånd, så er det lettere å si det du mener på en hyggelig måte og ikke bli misforstått. Vi har laget noen råd om hvordan du kan planlegge en samtale.
Håper dette hjelper!