13. oktober 2017
fosterhjem
Hei, jeg er 16 år og lurer på om barnevernet har rett til å ta meg vekk hjemme fra pga jeg ikke går på skolen, jeg har det helt fint hjemme, men pga falske bekymringsmeldinger har vi masse problemer meg barnevernet og no truer de med å ta meg vekk om jeg ikke går på skolen, har de rett til det?

Tema: Barnevern
Hei
Så fint at du skriver til oss!
Du er 16 år, og du kan selv bestemme over utdanningen din. Derfor er det ikke sikkert at det er akkurat dette som gjør at barnevernet mener du ikke kan bo hjemme. Barnevernet gjør en vurdering av mange ting før de finner ut at det er best for barnet å bo borte fra hjemmet, og det skal mye til for at barnevernet bestemmer at noen ikke kan bo hjemme. Det kan være hvis man har store problemer med oppførselen sin mot andre, sliter med rus eller at foreldrene ikke klarer å ta vare på seg selv eller barna sine.
Hvis barnevernet får bekymringsmeldinger så må de undersøke saken. Da skal de prate med deg, foreldrene dine, skolen og andre. Hvis de mener at du trenger hjelp kan bestemme at familien må få hjelp hjemme. Noen ganger kan de bestemme at man må flytte hjemmefra, men det skal som sagt veldig mye til. Her kan du om barnevernet og hva de gjør når de får bekymringsmelding.
Du har rett til å få informasjon om hva barnevernet gjør, og hvorfor. Du har også rett til å bli hørt, og at de tar hensyn til hva du mener. Her kan du lese mer om rettighetene dine i barnevernet.
Vi håper denne informasjonen er nyttig! Hvis ikke kan du skrive til oss igjen.