5. januar 2018
Foreldrene tvinger meg til noe jeg ikke vil
Jeg har et spørsmål angående hva forelde kan tvinge deg til å gjøre og ikke.
Helt siden jeg var liten har jeg aldri hatt noe særlig bra forhold med mamma. Jeg føler ikke jeg kan stole på henne og det er visse ting jeg vil holde for meg selv.
Når jeg sier helt klart og tydelig at nei dette vil jeg ikke, dette vil jeg holde for meg selv, sier hun alltid at fram til jeg er 18 betsemmer hun og pappa alt hva jeg skal gjøre. Når jeg prøver å forklare at jeg vil holde det for meg selv blir hun mistenksom og sur, hun tror jeg lyver til henne og/eller at noe er svørt galt. Jeg har heller ikke særlig lyst til å si hvorfor, fordi jeg ikke stoler på henne.
Jeg mener at det er feil å si at fram til barnet er 18 år bestemmer foreldre ALT. Jeg synes å ha hørt at ingen kan tvinge noen til å gjøre/si noe.
Kan foreldrene mine da tvinge meg til å gjøre/si noe som jeg ikke vil?
Har jeg rett, i en alder av 15, lov/rettigheter til å bestemme hva jeg vil fortelle og ikke?
Er det faktisk slik at foreldre bestemmer ALT som om barna var små dukker, liksom holde meg fast å dytte meg til å gjøre noe?
(Disse tingene som jeg ikke vil fortelle er ikke noe som bryter loven eller er til fare for andre, det er bare personlige ting som jeg helst vil holde for meg selv.
Føler også jeg må si at jeg føler meg på ingen måte fysisk miskbrukt, som å bli slått eller riset)

Tema: Privatliv
Hei!
Foreldrene dine bestemmer over deg til du blir 18 år. Men det gir dem ikke rett til å vite alt om deg eller til å styre livet ditt helt ned i minste detalj. Jobben de har, er å sørge for at du er trygg og har det du trenger. De skal oppdra deg til å bli en person som klarer seg selv som voksen.
Du har rett til privatliv og hemmeligheter. Personlige ting som du for eksempel ville skrevet i en dagbok, kan du gjerne holde for deg selv. Foreldrene dine kan ikke tvinge deg til å fortelle det du ikke vil si.
Løsningen for dere  må likevel være den tilliten du og moren din må bygge til hverandre. Forsøk å snakke sammen om hvordan hun kan stole mer på deg, og kanskje du også kan stole mer på henne. Vi har laget noen råd til hvordan du kan forberede deg til en slik samtale.
Det kan også være lurt å snakke litt med en annen voksen om hvordan du har det hjemme. Du kan for eksempel snakke med helsesøster på skolen eller ringe til Kors på Halsen.
Vi håper dette ordner seg!