27. november 2017
Foreldrene mine.
Hei, jeg har det veldig vanskelig hos moren min, hos faren min går det ok, moren min og jeg har slitt med heftige krangler i mange år. Det går så langt som at hun skriker og roper til meg. Dette synes jeg er veldig ubehagelig og skremmende. Dette har holdt på så lenge jeg kan huske. Jeg har prøvd å snakke med henne og faren min flere ganger, men det hjelper ikke. HVA KAN JEG GJØRE???

Tema: Familie
Hei,
Takk for at du skriver til Barneombudet.
Ut fra det du skriver, høres det ikke ut som du har det greit hjemme. Sånn skal det ikke være. Du skriver at du har forsøkt å snakke med foreldrene dine, uten at det hjelper. Det kan være greit for dere å få hjelp fra andre.
Du kan kontakte familievernkontoret. De er vant til å hjelpe familier som ikke har det greit sammen, til å få det bedre. Det er gratis å få hjelp der, og alle kan få hjelp. Barn og unge kan også ta kontakt og be om å få et møte med dem.
Lenke til familievernet der du bor.
Du kan også kontakte helsesøster på skolen din. De er vant til å hjelpe barn og unge med mange forskjellige ting.
Du skriver at du har forsøkt å snakke med foreldrene dine, uten at det nytter. Vi har laget noen tips til hvordan man kan snakke med voksne om vanskelige ting. Det er ikke sikkert at moren din skjønner hvor ubehagelig og skremmende det er når hun roper og skriker til deg. Kanskje samtale-tipsene våre kan hjelpe dere til å kunne snakke godt sammen?
Lenke til tips til den vanskelige samtalen med en voksen.