21. april 2017
foreldre
moren min slår meg når hun blir sure hun har ikke slått meg i to år menn jeg er redd hvis jeg gjør noe hun ikke liker vil hun klappe til meg igjen eller slå meg veldig hardt eller verre hva burde jeg gjøre?

Tema: Barnevern
Hei
Fint at du skriver til oss. Det er bra at moren din har sluttet å slå. Men siden du er redd for at hun skal gjøre det igjen, skjønner vi at du likevel ikke har det så greit.
Selv om du sikkert vet dette fra før legger vi ved en lenke hvor du kan lese mer om hva vold er. Som du vil se er vold så mye mer enn for eksempel det å bli slått.
Lenke til side om vold
Det er ikke bra for deg å gå rundt å være redd for at moren din skal slå deg igjen. Ikke minst er dette skadelig for forholdet mellom deg og moren din.
Vi anbefaler at du snakker med en voksen du kan stole på om dette.  Du kan for eksempel snakke med helsesøster på skolen din. Helsesøster er vant til å snakke med barn og unge, de har også god oversikt over andre som kan hjelpe deg.
I tillegg finnes egne kontorer som har i oppgave å hjelpe familier som har det vanskelig sammen. Familievernkontorene finnes rundt omkring i Norge og tilbudet er gratis.  Du kan også selv ringe til familievernkontoret for å be om råd.
Så er det viktig å vite at om det er slik at du går rundt og er redd din egen mor kan du også kontakt barnevernet. Barnevernet skal passe på at barn og unge har det bra hjemme. De kan hjelpe deg dersom du tror at moren din ikke vil høre på deg, eller ikke vil ta imot hjelp. Barnevernet har også ansvar for å veilede foreldre. Barnevernet finnes du i kommunen din. Hvis du opplever noe alvorlig igjen og trenger hjelp med en gang kan du ringe til Alarmtelefonen for barn og unge 116 111.