6. september 2017
Følelser
Hei jeg liker ikke pappa. Eller mamma. De ingnorerer meg hele tida! Det er kun søstera mi de snakker til og de sier kun at jeg må rydde alt som er etter søstera mi det er kun eg som tar ut av opvaskmarskiner oc klestmarskineb de kjøpe aldri klær til men men til søstera mi! Jeg rydder hele tida 24/7 og jeg hater alle jeg har sagt ifra til barnevernet men de ingnoterer meg jeg har sagt ifra timen køer og sånn men fet funker ikke…..

Tema: Familie
Hei, og takk for at du skriver til oss.
Vi forstår at du føler at ting er urettferdig hjemme, og at du ikke har det bra nå. Barn skal ha det bra hjemme. Alle i familien har ansvar for at alle har det bra, særlig har foreldrene et ansvar.
Vi vet at det høres vanskelig ut, men når ting er urettferdig hjemme er den beste måten for å få det bedre på å snakke sammen i familien. Det er vanskelig å snakke ordentlig sammen når dere er sinte på hverandre. Kanskje det kan være lurt for deg å ha med deg en annen voksen?  Det er viktig at du får forklart på en rolig og ordentlig måte hvordan du føler det. Så må foreldrene dine fortelle hvordan de opplever at dere har det. Da kan dere kanskje bli enige om noen regler som skal gjelde for alle, sånn at ting blir bedre hjemme.
Det er lurt å forberede seg godt før du skal snakke med foreldrene dine. Vi har laget noen råd til den vanskelige samtalen med en voksen som du kan se på.
Hvis du trenger noen å snakke med foreslår vi at du skriver til ung.no eller Kors på halsen. De som jobber der er flinke til å svare på spørsmål. Du kan også snakke med helsesøster eller en annen voksen på skolen.
Hvis dere ikke klarer å bli enige er det noen som kan hjelpe. Familier som har det vanskelig sammen kan få hjelp på familievernkontoret. Du kan ringe dit å be om hjelp, det er gratis. Det skal være alvor problemer hjemme før barnevernet er de rette til å hjelpe.
Vi håper du snart får det bedre!