16. mars 2017
Flytte og foreldrerett
Hei!
Jeg lurer på om jeg kan bo i en leilighet alene? Foreldrene mine og broren min mishandler meg og barnevernet er inni bildet, men jeg lurte på om det er mulig å bo i en leilighet. Jeg lurte også på om vold er en god nok grunn til at foreldrene mine kan miste omsorgsretten? Jeg vil helst flytte til et annet fylke, langt borte fra familien.

Tema: Barnevern Vold
Hei
Det er bra at du skriver til oss om det du opplever. Vi forstår at dette er veldig vanskelig for deg og det er viktig at du får hjelp. Det er derfor fint å høre at du har kontakt med barnevernet nå. De skal sørge for at du ikke lenger blir mishandlet.
Det er forbudt å slå barn og barnevernet har plikt til å hjelpe deg. De kan noen ganger hjelpe foreldre til å forstå at de ikke skal utsette barna sine for vold. Noen ganger klarer barnevernet å hjelpe barnet mens han eller hun bor hjemme. Men hvis det ikke er bra for barnet å bo hjemme, vil barnevernet hjelpe barnet å finne et tryggere og bedre sted å bo. Men, du kan ikke bo alene i en leilighet når du er 15 år. Noen voksne må ha ansvaret for deg til du er 18 år.
Hvis du fortsatt har det vanskelig i den tiden som kommer, kan du ringe alarmtelefonen for barn og unge på 116 111. De har åpent på ettermiddagen og kvelden også.
Les mer om alarmtelefonen her
Barneombudet har også laget en oversikt over andre du kan snakke med og hvem som kan hjelpe deg:
Lenke til hvem du kan snakke med
Lenke til hvem som kan hjelpe deg
Du skal ikke bli slått og krenket. Det er ikke din feil at foreldrene dine ikke klarer å ta ordentlig vare på deg.
Vi håper du snart får snakket med noen og at barnevernet hjelper deg å finne en løsning. Det viktigste nå er at du får hjelp.
Inntil du får ordentlig hjelp er det viktig at du ikke gir opp. Vi både håper og tror at også du kan få det bedre. Derfor er det viktig at du holder ut.