4. september 2018
flytte hjemmefra, familie, kjæreste.
har vært sammen med kjæresten min i 8mnd i september. Helt siden vi ble sammen har vi begge følt at moren min styrer forholdet vårt. altså når vi kan være sammen og hvor lenge, overnattinger osv. Det ble mye bedre en stund (sommerferien) men nå som jeg har startet på vgs og han er ett år eldre enn meg og venter på tilrettelegging for skole så er han hjemme. Vi bor 10minutters kjøretur fra hverandre. Vi føler begge to at han får lov av mine foreldre (mamma siden hun er sjefen) til å være der for meg men ikke jeg. Han er alene i en uke nå og jeg får ikke lov til å sove der når det går buss til skolen min med 10min gåtur fra han. Han var hos meg når jeg var alene natt til mandag forrige uke. Skal snakke med helsesøster angående dette for jeg vil flytte ut. De hører ikke på hva jeg har å si spesielt ikke mamma! og begynner bare å kjefte meg ned å bli kjempe sure. Kjæresten min har blitt såpass lei av at moren min styrer dette forholdet at han vil flytte sammen med meg så fort som mulig eller slå opp hvis helsesøster ikke funker. Vi føler ikke vi får det forholdet vi har. Hjelp?

Tema: Bli hørt
Hei,
Fint du kontakter oss.
Vi forstår at du gjerne vil være mer sammen med kjæreseten din. Uansett er det slik at foreldrene dine har ansvaret for deg fram til du fyller 18 år. Så lenge du er under 18 år må foreldrene dine godta at du flytter for deg selv.
Gjør de det, må de hjelpe deg slik at du har nok penger til mat, husleie og andre nødvendige ting. De må også hjelpe deg med å å skrive under på leiekontakt dersom du/dere skal leie et sted å bo.
Det er ikke så uvanlig at man krangler med foreldrene sine om forskjellige ting. Av og til er det vanskelig å bli hørt og lyttet til. Du kan lese litt mer om rett til å si din mening og bli hørt her.
Vi har også laget en side som heter den vansklige samtalen med en voksen. Her gir vi råd om hvordan du tar opp ulike ufordringer med foreksempel foreldre.
Vi håper dere sammen finner ut av dette.