27. juni 2017
Flytte fra fosterhjem
Hei, jeg er en jente på snart 14-år og lurer på hvordan jeg skal få folk til å høre på mine meninger.
Jeg har bodd i samme fosterhjem i 3år og føler fortsatt at jeg ikke hører til her. Har sagt i fra om dette, men ser ingen framskritt. Hun jeg snakker med om vanskelige ting sier at JEG må jobbe med å snu det negative med å bo her til noe positivt.. Er det ikke fosterhjemmet som skal det? En venninne har også sagt st foreldrene hennes kunne gjærne tenke seg å ha meg der, går det an? Hvordan blir man et fosterhjem? Hvordan få dem til å høre på meg? Og hvordan kan jeg flytte inn i et nytt fosterhjem?

Tema: Barnevern
Hei
Det er leit å høre at du ikke trives i fosterhjemmet ditt. Ofte tar det ganske lang tid før man blir  ordentlig kjent med fosterfamilien sin og det nye stedet man bor på. Men du sier at du har bodd i samme fosterfamilie i tre år, og det er ganske lang tid.
Siden du bor i fosterhjem så skal du ha en tilsynsperson som kommer på besøk og følger med på at du har det bra. Det er viktig at du sier fra om hvordan du har det neste gang du får besøk. Fortell hva det er du er misfornøyd med, og prøv også å si noe om hva det er som gjør at du ikke føler deg hjemme i fosterhjemmet ditt.
Hvis du ikke har en tilsynsperson, kan du si fra til Fylkesmannen. Fylkesmannen skal passe på at barnevernet gjør jobben sin på en ordentlig og forsvarlig måte.
Lenke til nettside med kontaktinformasjon til fylkesmannskontorene i Norge
Du behøver ikke vente til du får besøk av tilsynspersonen din. Det er viktig at barnevernet får vite at du fremdeles ikke trives, slik at de kan hjelpe deg og fosterfamilien din til å finne ut av hva som kan gjøres. Kanskje fosterfamilien din trenger litt hjelp til å forandre på ting. For det er helt riktig som du sier, det er ikke bare du som skal tenke positivt.
Hvis det er sånn at noen har lyst til å bli fosterforeldre må de ta kontakt med barnevernet. Der vil de få hjelp til å finne ut av hvor de kan sende inn søknaden om å bli fosterhjem.