27. juni 2017
Ferie
Hei jeg er 13 år gammel gutt som har to søstre.
Hver gang jeg får ferie så må jeg alltid dra til et sted hvor det ikke er internett eller kjekt å gjøre der. Alt jeg je g gjør der er å hvere med farmoren min fordi hun er syk. Men det veldig skjedelig. Jeg har brukt de siste 3 sommrene på å gjøre oppgaver for min farmor. Jeg har bruk for en skikkelig ferie mammaen min vil og det men pappa blir alltid sur og truer om å forlate oss.
Har mamma og noen rettigheter .og hva gjør man når foreldrne er uenige. Har jeg rettigeheter på ferie som er gøy?
Hilsen gutt på 13 år.

Tema: Familie
Hei
Det er til syvende og siste foreldrene dine som bestemmer hvordan familien skal tilbringe ferien. Men du har rett til å si din mening om saken og bli tatt på alvor. Vårt råd til deg er at du snakker med foreldrene dine en gang til, og kommer med så mange gode forslag som mulig til hvordan dere kan løse dette.
Forklar foreldrene dine hvorfor du synes det er ugreit å være hos farmor hele ferien. Vis dem gjerne det du har skrevet til oss. Det er viktig for både dem og deg at dere blir enige om en måte å løse dette på, hvis ikke høres det ut som om ferien kan bli slitsom for dere alle sammen.
Lenke til noen råd om hvordan du kan ta en vanskelig samtale med en voksen
Hvis det er slik at foreldrene dine faktisk er uenige seg i mellom om ferieplanene, og faren din truer dere med å forlate dere hvis han ikke får det som han vil, er det viktig at foreldrene dine får hjelp til å snakke ordentlig sammen.
Det finnes noe som heter familievernkontoret som hjelper familier som trenger hjelp til å snakke sammen og finne gode løsninger sammen uten å krangle. All hjelp der er gratis.
Vi håper dere finner ut av dette.