4. mai 2017
Mobbing
Hva kan jeg gjøre når jeg blir mobba av noen Gutter på skolen hver dag av en gutt og flere gutter han som er verst er en som går i min klasse og han heter xxx han er 8.år blir ni det blir jeg også. Jeg har sakt i fra til lærerne på skolen men han gir seg ikke enda hva skal jeg gjøre?

Tema: Mobbing
Hei, så fint at du skriver til Barneombudet om dette. Du har rett til et godt og trygt skolemiljø. Ingen barn skal oppleve å bli mobbet. Vi har derfor noen råd om hva du kan gjøre for at denne gutten skal slutte å mobbe deg.
For at skolen og lærerne skal kunne hjelpe på god måte, så er det viktig at du sier i fra og ber om hjelp. Det har du allerede gjort, men denne gutten fortsetter likevel. Du kan prøve å si fra til lærerne dine igjen, men hvis ikke de gjør noe for å få slutt på mobbingen, må du fortelle det til rektor. Hvis du synes det er vanskelig å gjøre det alene, kan du kanskje få hjelp av foreldrene dine?
Mange elever har også stor nytte av å snakke med helsesøster på skolen. De er ofte flinke til å lytte og til å gi råd og veiledning når ting i livet er litt vanskelig. Vi synes du skal fortelle henne/han igjen det du skriver til oss. Kanskje hun/hun også kan snakke med lærerne sammen med deg?
Her kan du lese litt mer om dine rettigheter til å trives på skolen