26. april 2017
Farlig bror, ønskes fjernet…
Hei, min store bror (16) er farlig å ha å gjøre med. Han spytter på oss andre i familien uten god grunn, og han slår. Det skjer min 1 gang i uka!!!!! Jeg orker ikke mer, jeg vil ha han ut av huset. I fengsel, eller bare vekk. Jeg har mange ganger ønsket å ringe politiet, men har ikke turt! Hva kan skje med ham om jeg ringer?

Tema: Vold
Fint at du kontakter oss. Det du her beskriver er ganske alvorlig. Du har rett til føle deg trygg hjemme. Ingen skal utsette deg for trusler eller vold.
Det er viktig at du snakker med foreldrene din om dette. Fortell dem at du er redd og at du ikke orker mer. Siden foreldrene dine har ansvaret for deg, har de plikt til å oppsøke hjelp når ting blir så vanskelig som du beskriver.
Du kan også snakke med noen på skolen om hvordan du har det hjemme. Det kan være en lærer du stoler på eller helsesøster. Det som er fint med helsesøstre er at de er vant til å snakke med ungdom. I tillegg har de ofte god oversikt over andre som kan være til hjelp når man har det vanskelig hjemme.
Du kan også kontakte barnevernet der du bor. Et annet alternativ er Alarmtelefonen for barn og unge. Det er en telefontjeneste som hjelper barn og unge til å komme i kontakt med barnevern, politi eller andre hjelpeapparater når situasjonen er vanskelig.
Her finner du mer informasjon om Alarmtelefonen
Ta kontakt med oss igjen dersom du trenger mer hjelp.