6. april 2018
Far skal i fengsel.
Bor kun hos mor, ser far iblandt hos farmor og farfar. Far har hatt rusproblemer over lenger tid. Vi snakker en del om det, jeg er så ærlig jeg kan. Men dette er vanskelig. Hva kan jeg gjøre for å hjelpe han? Burde han gå å snakke med noen?

Tema: Familie rus
Hei,
Og takk for spørsmål. Vi forstår at dette er vanskelig. Det er kjempebra at du forsøker å være ærlig med foreldrene og besteforeldrene dine.
Det er ikke lett å se at en av foreldrene ikke har det bra. Når voksne har det så vanskelig at de ikke klarer å være gode nok foreldre, må de skaffe seg hjelp. Sånn er det for faren din også. Men det er viktig at det ikke blir ditt ansvar.
Prøv å snakk med moren, farmoren eller farfaren din om hva du går og tenker på. Hvis du vil snakke med noen utenfor familien kan du prøve chatten til barsnakk.no Chatten er åpen mandager og tirsdager fra 17:00 til 20:00. Mange av dem du får snakke med der har selv har erfaring med å vokse opp i et hjem med foreldre som har rusmiddelproblemer.
Vi håper svaret var til hjelp. Det er bare å sende inn nye spørsmål hvis du lurer på noe mer.