12. oktober 2018
Får ikke møte halvbror.
Jeg har en halvbror som ble født i April dette året, jeg selv er over 20 år. Nå så ekskluderer min brors mor alt av kontakt med lillebror fordi hun ikke lenger ønsker kontakt med min far. Har jeg rett på å møte lillebror? Jeg har ikke fått noen begrunnelse om hvorfor hun velger å gjøre dette. Jeg får heller ikke kontakt med henne da hun har blokkert meg fra sosiale medier og blokkert nr mitt. Det må da virkelig være noe jeg kan gjøre for å få møte lillebror? Om ikke så kommer jeg nok aldri til å ha kontakt med han frem til han selv bli 18 år.

Tema: Familie
Hei!
Det er fint å høre at du gjerne vil ha kontakt med halvbroren din, og veldig leit at moren hans ikke lar dere bli kjent med hverandre. Kanskje du kan håpe på at det er sånn at moren hans er veldig fortvilet akkurat nå, og at det kan bli bedre etter hvert?
En støttende familie vil være viktige ressurser i livet til din lillebror, og kan være det også for moren hans. Broren din er fortsatt en liten baby, og det er mye som skjer både i kroppen og i hodet på mammaer med så små barn. Noen ganger er veldig vanskelig for dem å overlate babyen til noen andre, fordi de mener at babyen trenger mammaen sin veldig. Kanskje hun innser hvor viktige dere er når det har gått litt mer tid.
Broren din har rett til kontakt med familien sin, men når det er sånn at moren hans nekter kan det være vanskelig å gjøre noe med det. Det er likevel to ting dere kan prøve.
Det første er å gi mammaen litt tid, være hyggelige og vise at dere gjerne vil være en ressurs i lillebrors liv, sånn at hun stoler på dere. Det vil være det beste for alle – særlig for lillebroren din – at dere samarbeider.
Det andre er at man kan kreve samvær. I barneloven står det at barn har rett til å være sammen med begge foreldrene. Det er altså faren din som er nøkkelen for å få til samvær dersom mor ikke vil. Voksne vet om denne regelen, men det er ikke alltid de klarer å samarbeide. Da må de ta kontakt med Familievernkontoret for å få hjelp til å snakke ordentlig sammen. Familievernkontor finnes over hele landet, og det er gratis å gå dit.
Hvis pappaen din ikke vil gjøre noe vet vi ikke hva du skal gjøre. Men du kan også ta kontakt med familievernkontoret for å be om råd og hjelp. De kan mye om det å skulle få samvær med barn, men vi vet ikke hvor mye de vet om samvær med søsken. Du kan uansett prøve!
Vi håper det løser seg sånn at lillebroren din får ha kontakt med familien sin, og at du får treffe ham snart!