28. august 2017
Familien min er frekk.
Hei! Jeg syns familien min er frekke og slemme mot meg. Moren min, kjefter på meg, men aldrig mot søskenene mine (på over 20 år). Jeg blir plaget av mamma, pappa, søster og bror. Når de plager meg syns foreldrene mine det er greit, mens når jeg bare sier noe høyt, begynner mamma å kjefte, eller alle bare begynner å le av meg og si ting som "å nei, nå får hun raseri anfall" og alle ler av meg. Ingen tar meg på alvor i familien min, og jeg føler meg som søppel. Jeg blir rett og slett mobbet i min egen familie. Hva skal jeg gjøre?

Tema: Familie
Hei
Så fint at du skriver til oss. Vi forstår at det ikke er godt å ha det sånn hjemme.
Foreldrene dine har ansvaret for at du har det trygt og godt. Det er viktig at de får vite hvordan du har det, og at du føler deg mobbet og plaget hjemme.Hvis du synes det er vanskelig å snakke med dem, så har vi laget noen råd til hvordan man kan ha den vanskelige samtalen med en voksne
Hvis det ikke hjelper å snakke med foreldrene dine, finnes det steder du kan få hjelp.
Du kan snakke med en voksen du stoler på. Det kan for eksempel være, en lærer eller helsesøster på skolen din. Helsesøstre er vant til å snakke med barn og ungdom, og de har også god oversikt over andre som kan være til hjelp når man har det vanskelig hjemme.
Du kan også ringe eller skrive til Kors på halsen. Der får du snakke med voksne som har god opplæring i å lytte, snakke og støtte barn og ungdom.
Et annet alternativ er barnevernet. Du kan selv ta kontakt med dem å be om råd. Her kan du finne barnevernet i kommunen din.
Vi håper dette hjelper! Hvis ikke kan du skrive til oss igjen.