10. oktober 2018
Familie
Hei. Jeg har en litt uheldig familiesituasjon, hvor jeg ikke bor med min far (etter mitt eget ønske), min mor er inn og ut av psykiatrisk avdeling og jeg har en lillesøster som har sporet helt av og styrer hele familien med sine sinneutbrudd og mangel på empati. Min søsters oppførsel har gjort at barnevernet og BUP har blitt tilkalt, men lite har skjedd og oppførselen hennes har bare eskalert. Min søster stjeler alt jeg har av privatliv og jeg har ingenting som er bare mitt lenger. Hele slekten prøver å hjelpe til med henne, ved å ta henne med ut på ting. Jeg vet at de gjør dette for å knytte et sterkere bånd med henne, men hva med meg? Jeg er til tider det eneste som holder alt sammen, og det er fortsatt hun som får alle godene! Moren min har nå søkt etter avlastning til søsteren min, men for å være helt ærlig så skulle jeg ønske at det var jeg som fikk dra på avlastning, ikke bare fra søsteren min, men fra hele familien. Jeg vet at dette høres egoistisk ut.
Jeg har snakket med noen voksne, blant annet en lærer om hvordan jeg har det, og de har alle sagt det samme: Det er ikke mye du kan gjøre, bare hold ut til du er ferdig på vidregående. Er dette sant? For jeg er ikke sikker på at jeg holder ut tre år til.

Tema: Familie
Hei, og takk for at du skriver til oss!
Vi er lei for å høre at du har det så vanskelig hjemme. Sånn skal det ikke være.
Det er ikke lett når pappa er borte og mamma er psykisk syk. Det er kanskje derfor søsteren din har det så vanskelig også, men det betyr ikke at det er bare hun som skal ha oppmerksomhet og hjelp. Du trenger også det.
Vi synes du skal snakke med noen andre voksne. Det lureste er kanskje å snakke med de i barnevernet som allerede kjenner familien din. Barnevernet vet at barn reagerer forskjellig. Likevel er det noen ganger lett å glemme dem som ikke roper så høyt. Hvis du forteller at du også trenger å få det bedre skal barnevernet hjelpe deg.
Det trenger ikke være så vanskelig. Fortell hva du trenger. Akkurat sånn som du har gjort til oss.
Kanskje kan du også få være et sted på avlastning? Kanskje du har en venn som har en familie du liker, og som du kan være hos? Og hvis du sier ifra til familien din, vil de sikkert ta med deg ut også, ikke bare søsteren din.
Vi håper at hvis du sier ifra, at du også trenger å få det bedre, så vil familien din og barnevernet hjelpe deg.
Hvis du trenger noen å snakke med, kan du skrive til Kors på halsen. De er flinke til å snakke med barn som trenger det.
Dersom du ikke får det til, håper vi du skriver til oss igjen, så vi finner ut om det er noe mer vi kan hjelpe deg med.