7. juni 2018
familie
hei jeg er en jente på 13 og jeg har det ikke så bra. Jeg har 3 søsken men han ene har flyttet ut og de andre er 10 og 8. foreldrene mine og også skilt men ofte så er jeg litt redd for mamma siden hu ofte blir sur og kaller meg for drittunge og hu sier at jeg ikke kjenner henne og jeg ikkke vet hva hun er i stand til. og når jeg sier det til pappa så prøverr han å snakke med hun men hun blir bare sur. og jeg tør ikke å ha venner på besøk siden 1 gang så slo mamma meg foran venninen min og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. jeg har sagt til mamma at jeg vil bo hos pappa men hun sier nei fordi at han ikke har foreldrerett men jeg klarer ikke å bo hos mamma. hun er s sur hele tien og hun pleier og komme hjem i 9-10 tiden på kvelden og det er ikke gøy for meg fordi jeg har avtaler og trening så jeg må hele tiden droppe avtaler for å passe på søsknene mine fordi at mamma kommer hjem foseint. va må jeg gjøre

Tema: Familie
Hei
Det du skriver om er alvorlig og du skal ikke ha det sånn hjemme. Ingen voksne har lov til å slå barn eller å overlate dem til seg selv. Den situasjonen du beskriver er det barnevernet i kommunen som kan hjelpe deg med.
Du kan kontakte barneverntjenesten på egenhånd. Du kan lese mer om hvordan du kan komme i kontakt med barnevernet her.  Hvis du synes det er vanskelig å snakke med dem på egenhånd, kan det være lurt å få hjelp av en voksen du stoler på. Dette kan være en lærer, en i familien eller helsesøster.
Hvis du syntes det er vanskelig å snakke med en voksen kan du få noen tips om det å snakke med en voksen på våre nettsider.  Du kan også ringe alarmtelefonen for barn og unge på 116 111. Les mer om alarmtelefonen her.
Du kan også ringe til Hjelpetelefonen. Dette er et døgnåpent tilbud der du kan snakke om vanskelige temaer. Telefonnummeret til Hjelpetelefonen er 116 123 De har også en egen nettside som heter sidetmedord.no.
Det viktigste for deg nå, er å få en voksen som kan hjelpe deg videre. Vi håper de voksne som hjelper deg finner en god løsning for deg.
Hvis situasjonen din ikke forandrer seg, så send oss en ny melding eller ring oss på 22 99 39 50. Vi har åpent mandag til fredag. Vi prioriterer alltid barn og unge når de ringer oss!