3. desember 2018
Er det greit å bli kalt drittunge?
Bestevenninen min var VELDIG lei seg på skolen i dag, foreldrene hennes hadde blitt kjempesure fordi hun ikke spiste frokost. Faren hennes tok henne hardt i armen og drog ho med seg, han ropte til ho at ho var ein drittunge og moren sa at dei ikke årket å ha henne lenger. Hun var redd for å komme hjem igjen, og ville ikke fortelle det til noen fordi hun var redd for at foreldrene skulle bli sure. Er dette greit? Er det noe jeg kan gjøre for å hjelpe henne?

Tema: Familie
Hei,
Fint at du kontakter oss.
Du spør oss om det er greit å bli kalt drittunge. I utgangspunktet skal ingen kaller hverandre for det. Det som kanskje er mer alvorlig her er at venninnen din gir uttrykk for at hun er redd for foreldrene sine og at derfor ikke ønsker å gå hjem. Sånn skal ikke barn ha det.
Det er vanskelig for oss å vite om det var en spesiell ting som gjorde at de voksne her reagerte slik de gjorde, eller om dette er noe som skjer ofte hjemme hos dem.
Du kan forsøke å spørre venninnen din om hun har det slik ofte. Vil hun ikke snakke om det, så bør du fortelle det til en voksen du stoler på. Det kan være foreldrene dine, en lærer eller helsesøster på skolen. Husk at det er de voksne som kan hjelpe til hvis venninnen din ikke har det bra hjemme.
Hvis venninnen er redd foreldrene sine, så si til henne at hun bør snakke med noen voksne hun stoler på om dette. Hun kan også ringe til Alarmtelefonen for barn og unge på 116 111. Her kan hun få snakke med en voksen som kan mye om hvordan barn skal ha det hjemme.
Er det noe  mer du lurer på, så ta kontakt med oss igjen. Du kan også si til venninnen din at hun kan kontakte oss på denne siden.