30. januar 2018
Ensom
Før brukte jeg å ha det veldig bra på skolen og ellers. Men nå føler jeg at jeg ikke har noen ordentlige venner. Det føles ut som "gjengen min" ikke egentlig bryr seg. Jeg klarer ikke si det jeg egentlig mener, og savner det og ha en ordentlig bestevenn. Jeg har et kjæledyr fra før av men ønsker meg et hamster. Uansett så er jeg ikke motivert for skole i det hele tatt! Jeg sliter med å ikke gråte om dagene uten at jeg vet hvorfor. Kan dere hjelpe meg?
– hilsen Ensom jente

Tema: Følelser
Hei, og takk for at du skriver til Barneombudet!
Det er trist å høre at du ikke har det bra. Barneombudet er opptatt av at alle barn skal ha det bra, og at de trives på skolen og ellers i livet.
Vi vil gi deg råd om hva du kan gjøre for å få noen å være sammen med.
Det første du kan gjøre er å snakke med de personene som før var dine venner. Det kan være lettere for dem å forstå hvordan du har det, dersom du snakker med dem om det du syntes er vanskelig. Du kan også snakke med læreren din eller helsesøster på skolen om at du føler deg ensom.Vi har laget noen råd for hvordan du kan snakke med en voksen om noe som er vanskelig. Kanskje du kan få noen tips her som kan gjøre det lettere å snakke om dette.
De voksne på skolen har et ansvar for at alle skal få være med og ha noen å være sammen med. Læreren din kan for eksempel få i gang en generell vennegruppe eller en gruppe som skal jobbe med en spesiell aktivitet. Dette kan være en fin måte for deg å bli kjent med andre på. Dette kan du nevne for noen voksne, og så kan de ordne det så ingen trenger å vite at det var nettopp du som foreslo det.
Du kan lese mer om vennskap og få gode tips hos ung.no eller Klara Klok.
Når man ikke har det bra i livet sitt, kan dette gjøre at man blir mindre motivert for skolen og at man er mye lei seg. Hvis man ikke har det bra kan man føle seg trist uten at man helt vet hvorfor. Det er viktig at du snakker med noen om dette.
Vi syns at du skal forsøke å snakke med noen voksne du stoler på, slik at de kan hjelpe deg å få det bedre. Dette kan for eksempel være foreldrene dine, læreren din eller helsesøster på skolen. Du kan også ta opp med dine foreldre at du ønsker deg en hamster.
Vi ønsker deg alt godt og håper det snart blir bedre!