19. oktober 2018
Email
Jeg fikk en email der det stod at emilen min er hacket. Jeg må betale 5000kr+ hvis ikje så fortsetter han. Jeg tørr ikke å være på Internett eller sosiale medier pga dette, hva skal jeg gjøre?

Tema: kriminalitet
Hei!
Når man blir utsatt for utpressing er dette politiets råd:
• Ikke betal noe
• Ikke forsøk å deale med dette alene. Få hjelp av familie, venner, lærere eller  noen du stoler på
• Ta vare på kommunikasjon med den kriminelle. Ikke slett noe
• Slutt å kommunisere med utpresserne
• Blokker den kriminelle på alle nettjenester du blir kontaktet på
• Viktigst: Gå til politiet. Du skal bli tatt alvorlig og få hjelp.
Det er altså viktig at du ber om hjelp fra noen voksne du stoler på når slikt skjer. Det kan for eksempel være foreldre, lærere eller eldre søsken. Sammen bør dere kontakte politiet som vil hjelpe dere.
Ikke prøv å fikse dette alene!