23. januar 2017
Eiendeler o.l
Hei. Jeg er en gutt på 16 år som (sjeldent) blir slått og kjeftet på hjemme. Jeg har mange ganger tenkt på å seie fra til barnevernet, men det eneste problemet er at jeg har en del ting jeg ikke vil miste. Blant annet så har jeg en motorsykkel som jeg jobbet for å kjøpe, en del datautstyr, skoleutstyr, osv. Greit nok at foreldrene mine er snille når det kommer gaver og ting, men det gir vel dem ikke rett til å slå meg? Det jeg lurer på er om jeg får ta med meg disse tingene om jeg blir flyttet til ett fosterhjem, og om jeg fortsatt kan gå på den skolen jeg går på nå, fordi jeg har mange klassekamerater som jeg nekter å miste, om jeg så må bli slått av foreldrene mine fra tid til annen for å beholde kontakten med dem. Ting som PC, mobil, Mac osv er ikke så viktig, men motorsykkelen min er jeg veldig glad i å kjøre, og vil heller bli slått enn å miste den også.

Tema: Barnevern Vold
Hei!
Først er det viktig å si at det ikke er lov å slå barn, selv om det ikke skjer så ofte. Grunnen til det, er at det er skadelig å bli slått.
En annen ting som det er viktig at du vet, er at det skal ganske mye til før man blir flyttet i fosterhjem. Barnevernet vil forsøke å hjelpe foreldrene dine på andre måter først. Så selv om du sier fra, er det slett ikke sikkert at du skal flytte.
Du lurer på hva som skjer med tingene dine hvis du skal flytte i fosterhjem. Ting som du har kjøpt og betalt selv, er dine. De kan du ta med deg. Det samme gjelder for ting som du har fått i gave. Men i en familie vil det ofte være uklart hvem som eier hva, så noen ting vil sikkert også måtte bli igjen.
Du spør også om du må bytte skole hvis du kommer i fosterhjem. Det kan vi ikke svare på, men som sagt skal barnevernet alltid forsøke andre tiltak før de flytter et barn ut av familien.
Det finnes også noe som heter Familievernkontor som jobber for at familier skal få det bedre sammen. De som jobber der kan mye om konflikt i familier, og de snakker ofte med alle parter for å finne ut hva som skal til for å få til endringer. De jobber også med familier der det er vold.
Vårt råd til deg er uansett at du sier fra til en voksen du stoler på om at foreldrene dine slår deg. Du kan kontakte barnevernet eller snakke med helsesøster eller en lærer på skolen. Vi tror også det er lurt at du leser litt mer på nettsidene våre om hvordan barnevernet arbeider. Da blir det kanskje mindre skummelt å si fra.
Lenke til nettside om hvordan barnevernet arbeider
Lenke til nettside med kontaktinformasjon til barnevernet
Vi håper du og foreldrene dine får hjelp.