19. desember 2017
dumme barnevernet
Barnevernet kom hjem til oss og sa de var der fordi mamma gikk å la seg syk på soverommet hele tiden. Skjønner ingenting jeg. Har aldri sett mamma gå på soverommet syk. Mammaen min lager verdens beste kaker, hjelper med lekser, gir oss æsj grønnsaker, hekler og synger til lillesøster, ser tv med oss, snakker med oss om saker, kjøper klær lager middag. Mamma sier fra hvis vi ikke tar på rene klær. Pappa skjønner ikke. Hvordan kan jeg få dem til å forstå at mamma ikke ligger på soverommet? jeg har aldri sett det. Jeg får ikke sove. Læart på skolen at barneombudet skal beskytte barn. hvem skal jeg fortelle at de ikke snakker sant om mamma?

Tema: Barnevern
Hei!
Så bra at du skrev til oss. Vi forstår godt at dette er vanskelig for deg.
Når noen er bekymret for hvordan barn har det, så skal de si ifra til barnevernet. Da undersøker barnevernet saken. Dersom barnevernet ser at alt er i orden, så henlegger de saken. Det betyr at det ikke blir noe mer ut av det.
Andre ganger så ser de at familien trenger hjelp. Da kan familien og barnevernet blir enige om hvilken hjelp familien skal få. Selv om foreldre ønsker å være flinke med barna sine, så kan de trenge hjelp. Av og til har foreldre problemer som de prøver å holde skjult for barna sine. Da kan det være godt for foreldrene å få hjelp av barnevernet en stund.
Før barnevernet bestemmer noe som helst, så skal de prate med barna. Da får du mulighet til å si det du mener. Barnevernet skal høre på hva du mener, og de skal legge stor vekt på det som du sier. Men de må også snakke med søsknene dine og foreldrene dine. Det er først når de har hørt hva alle mener, at de kan gi den beste hjelpen.
Vi håper du snart får svar på hva som skjer slik at du slipper å gå og engste deg. Dersom du har lyst er du velkommen til å skrive til oss igjen.