10. oktober 2018
Bytting av skole
Hei, jeg er en jente som nylig har byttet klasse til en annen skole vg2. Det første året mitt gikk jeg på en skole som jeg trivdes helt greit i. Jeg har prøvd veldig å trives her, men jeg blir ikke sett av andre på denne skolen og sitter ofte alene. jeg får ofte panikkanfall gjennom skoledagene. jeg har prøvd å ringe den andre skolen jeg gikk på før for å høre om jeg kunne bytte tilbake dit, for de har klasser som har ledige plasser der. hun svarte at fristen var for en stund siden og at det er umulig å bytte. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lenger og jeg har til og med vurdert å droppe ut. Finnes det ikke noe jeg kan gjøre for å komme inn på skolen? jeg sliter veldig og håper at dere kan komme med forslag til hva jeg kan gjøre.

Tema: Skole
Hei!
Det er leit å høre at du ikke trives på skolen. Siden du allerede har vært i kontakt med den skolen du vil bytte til, og fått beskjed om at du det ikke går, tror vi at du bør snakke med rådgiver på skolen.
Rådgiver kan gi informasjon om det likevel finnes muligheter for å bytte skole. De kan veilede om hvordan man i så fall går frem. Du kan også snakke med inntakskontoret i fylket, som er de som administrerer skoleplassene i videregående skoler.
Det er flere ting om kan gjøres for at du skal få det bedre der du er også. Alle som jobber på skolen, og særlig rektor, har ansvar for at elevene har det bra på skolen. Hvis du er mye alene og har vanskelig for å komme i kontakt med de andre, skal de hjelpe deg. Du kan også snakke med foreldrene dine om hvordan du har det, og de har noen tips til hvordan du kan komme mer i kontakt med de andre? Kanskje dere kan finne på noe som du kan invitere til?
Vi håper det skjer noe som gjør at du får en bedre skolehverdag snart!
hilsen oss hos Barneombudet