3. august 2017
bytte skole?
Hei, "familien" min må flytte ut av huset vi bor i nå. Det ikke enkelt å finne et hus i nærområdet. Problemet er at etter sommerferien starter jeg i 10. trinn, og familien min skal flytte ut ganske snart. Områder de har sett på har skoler i nærheten.
Er det mulig for meg å forsette det siste året på ungdomskolen uten å bytte skole? Når jeg starter på vgs så er ikke dette et problem. evt. må jeg søke til skolen eller kommunen om lov. Hva er det jeg kan prøve å gjøre?

Tema: Skole
Hei,
Takk for at du skriver til oss.
Hovedregelen er at du har rett til å gå på den skolen som ligger nærmest der du bor. Hvis du flytter kan det hende at en annen skole enn den du går på nå ligger nærmere deg. Da har du i utgangspunktet ikke rett til å fortsette på din gamle skole.
Du og foreldrene dine kan likevel søke om at du skal få beholde den gamle skoleplassen din. Dere kan ta kontakt med rektor på skolen der du går nå for å få hjelp og veiledning til hvordan du kan søke.
Vi håper dette var til hjelp for deg.