24. august 2017
Bv institusjon og adv
Jeg er en gutt på 16 som plutselig ble sendt på institusjon pga endret adferd etter mobbing. Jeg vil hjem til mamma og pappa, blir ikke hørt. Foreldrene mine har fått hver sin advokat, de skaffet meg en også, men nå har plutselig barnevernet skaffet meg en advokat uten å spørre meg. Kan de bare gjøre dette? Tar det eventuelt lang tid før jeg kommer hjem etter påklaging av vedtaket viss det fører frem?

Tema: Barnevern
Hei,
Du kan si fra til barnevernet at du har funnet en egen advokat og at du ikke trenger den de har skaffet for deg. Det er ikke noe problem. Du har rett til å velge din egen advokat.
Barnevernet skal gjøre det de mener er best for deg. Det er litt vanskelig for oss å si hvor lang tid denne prosessen vil ta. Hvis det er slik at det er kort tid siden du kom på institusjonen og saken ikke er behandlet av Fylkesnemnda ennå, kan du selv møte der og forklare hva du mener når saken skal behandles der. Det kan gå ganske fort.
Hvis det er slik at Fylkesnemnda allerede har bestemt at du skal bo på institusjonen må saken videre til Tingretten. Det kan ta litt lengre tid.
Vi tror kanskje du har skrevet inn til oss før. Hvis du ønsker det kan du godt skrive en epost til oss, så kan vi ha kontakt med deg direkte. Da kan du skrive til post@barneombudet.no