6. mars 2018
Briller
Hei! Har maset veldig lenge på foreldrene mine på å få briller fordi jeg ser veldig dårlig, må alltid myse og derfor får jeg veldig vondt i hode. Flere voksene har også sagt at jeg trenger briller og er nærsynt når foreldrene mine er der. Har nå mast i nesten et halvt år med de vil enda ikke bestille en synstime til meg, sier at det er for dyrt, har de lov til det? Vet jo at vi har råd, da de har bestilt ferie til Japan og kjøper masse dyre ting.

Tema: Familie Fritid
Hei og takk for at du skriver til oss hos Barneombudet.
Foreldrene dine skal ta vare på deg og passe på at du har det bra. Hvis du har mye vondt i hodet må foreldrene dine ta deg med til noen som kan undersøke dette. De må også betale for synstest og briller hvis du trenger det.
Hvis du syns dette er vanskelig å ta opp med foreldrene dine kan du snakke med en voksen du stoler på. Dette kan være for eksempel helsesøster på skolen eller læreren din. Kanskje du også kan snakke med en venn om dette, og at dere sammen kan snakke med helsesøster eller lærer?
Vi har laget en nettside med tips om hvordan man kan snakke med voksne om vanskelige ting. Du kan også vise foreldrene dine det du har skrevet til oss og dette svaret.
Lenke til nettside om hvordan man kan snakke med voksne om noe vanskelig
Vi håper du og foreldrene dine finner ut av dette på en god måte!